Padel i foreningen – gode råd!

5 råd: Sådan får I padel i foreningen

Går I som forening og overvejer, om padel er noget for jer? Om hvordan I griber det an fra de tidlige drømme til banerne står på anlægget? I er langt fra de eneste, der har siddet med overvejelsen om at tilbyde padel i foreningen!

Formålet med Padel i Danmark er at hjælpe frivillige og foreninger i hele landet med at komme i gang med at tilbyde den populære sport til deres medlemmer. Ud fra vores erfaringer har vi lavet fem råd, som din forening kan bruge til selve processen.

1.   Afklaring – Hvorfor tilbyde padel i foreningen?

En padelbane eller flere kommer ikke af sig selv. Det er et fælles projekt for alle i hele foreningen. Så det første for jer er at få afklaret, om I vil tilføje dette ekstra idrætstilbud – og hvorfor. Det er i denne del af processen, hvor I lægger fundamentet for hele projektet. Med grundige afklaringer sikrer I, at projektet har en bred opbakning i foreningen.

Uden den del af processen risikerer projektet at gå i stå eller at falde til jorden, inden banerne har set dagens lys. Der skal være nogle til at drive projektet. Og et ønske om at udvikle klubben. I får brug for disse tanker til det næste punkt.

2.   Projektbeskrivelse – Hvad skal der stå?

Første opgave er at danne en projektgruppe eller et udvalg, der arbejder videre med projektet. Næste opgave er at få lavet en projektbeskrivelse. Her skal blandt andet indgå, hvorfor I vil padel, noget om målgrupper, forventet medlemsvækst, evt. samarbejde med andre lokale aktører samt økonomi.

Projektbeskrivelsen vil give et billede af projektets helhed, mens arbejdet med projektbeskrivelsen højst sandsynligt vil vise, hvor I bør skrue på nogle knapper for at stå stærkere blandt andre ansøgere til diverse midler. Jo grundigere I har arbejdet med projektbeskrivelsen, jo lettere kommer I videre med fx ansøgninger til fonde og puljer.

3.   Få indhentet tilbud – Hvad er prisen for projektet?

Det er en god ide at få indhentet et tilbud på jeres projekt ret tidligt i processen. Så ved I, hvor meget I skal budgettere med og på jagt efter at rejse. Samtidig giver det ro i maven, når der er styr på de økonomiske udgifter ved projektet.

Det kan være svært at søge sig frem til et konkret tilbud, da prislejet oftest varierer fra projekt til projekt. Derfor er det altid en fordel at tage direkte kontakt til udbydere, som kan give et prisoverslag. Tag gerne fat i for eksempel A-Sport, vores samarbejdspartner på baneområdet; de er altid klar til at hjælpe jer videre. I kan også læse mere om, hvad A-Sport kan hjælpe med her.

4.   Dialog med kommunen – Hvordan får I et samarbejde?

Kommunen er en vigtig samarbejdspartner i projektet. Få dialogen i gang med dem tidligt. De skal kunne mærke jeres energi for dette projekt, og jeres ambitioner fra projektbeskrivelsen er vigtige her. Kommunen er også ret betydelig både i forhold til byggetilladelser og muligheder for økonomisk støtte.

Udover kommunen kan virksomheder i lokalområdet til tider også se interesse i et samarbejde om diverse former for projekter. Med en tydelig, dybdegående og gennemarbejdet projektbeskrivelse har I et grundlag at forhandle ud fra, når I banker på døren hos mulige samarbejdspartnere.

5.   Økonomi – Hvem kan finansiere jeres drøm?

Medmindre I selv har alle midlerne på kistebunden, skal I have fundet finansiering. I skal altså i gang med at finde de rigtige fonde og puljer, der kan støtte jeres projekt, så I kan rejse de nødvendige midler. Der er mange muligheder derude, så sæt god tid af til at undersøge dem alle.

Ansøgninger til fonde og puljer skal tit indfri nogle specielle krav. Typen af krav afhænger bl.a. af projektet og størrelsen af det beløb, som I søger om. Samtidig har de forskellige fonde og puljer selv nogle krav, som jeres forening skal være opmærksom på.

Vi hjælper gerne med rådgivning og sparring, når ansøgningen står for døren. Som en start kan I også læse mere på vores side om finansiering af padel i foreninger.

Bonusråd – Hvordan vil I tilbyde padel i foreningen?

Undervejs i processen er det vigtigt, at I finder frem til, hvordan jeres medlemmer får gavn af banerne. Når processen og projektet er nået til vejs ende, vil jeres nye baner være kampklare med det samme. Derfor er der ingen tid at spilde, når jeres trofaste og eventuelle nye medlemmer står klar med deres bat fra første dag.

For at få en god begyndelse på eventyret med padel kan I bestille et inspirationsmøde. Her bliver I klædt ordentligt på, så I kan tilbyde inspirerende træningspas i den yderst populære idræt.

Da padel i foreninger er en relativ ny ting i det danske foreningsliv, er der muligvis også behov for nye folk til at varetage de mange træningspas. Derfor tilbyder vi også træneruddannelser, som giver jeres trænere de bedste forudsætninger for at skabe gode, sjove og lærerige træningspas og oplevelser for foreningens medlemmer.

Få hjælp hele vejen til kridtstregen

Det kræver både tid og ressourcer at igangsætte et nyt projekt i en forening, og I har mange beslutninger foran jer, når I server projektbolden. Heldigvis er fællesskabet Padel i Danmark sat på banen for at rådgive, vejlede og hjælpe foreninger som jeres med at blive en velfungerende padel klub.

Vores fem råd tager udgangspunkt i den overordnede proces, som stort set alle ildsjæle gennemgår under etableringen af padel i foreninger. Selvom der er mange trin i processen, viser de mange frembrusende padel klubber i Danmark, at det sagtens kan betale sig at realisere jeres drøm!

Vi er klar til at sparre med og rådgive jer, uanset hvilken fase I er i. Tag kontakt til Padelkonsulent Morten Hedegaard for yderligere oplysninger.